A korabeli képeken látható szerszámok használata elengedhetetlen,
ha az ember próbálja autentikus módon mosni az aranyat.
Népies elnevezéseik furán hatnak így, a XXI. század elején sőt,
a legtöbb anyagát már régóta helyettesíthetjük korszerűbb, könnyebb szerkezeti anyagokkal,
mégis sokan ezen hagyományos elnevezésüket használják mind a mai napig.
Funkciójukat, használatukat tekintve azonban ma is hasonló eszközökkel dolgozunk.
A felsorolásban említett szerszámokat nem minden tájegységben használták,
azonban a legtöbb helyen hasonló alapfelszereléssel indultak útnak az aranyászok.
Gumicsizma:
Azt hiszem ezt nem kell ragozni. Vízparton hosszútávon mindenképpen szükséges.
Azt hiszem ezt nem kell ragozni. Vízparton hosszútávon mindenképpen szükséges.
Vaslapát:
A föveny lapátolására, összegyűjtésére használták.
Fa (aranynéző, próba) lapát:
A föveny aranytartalmának vizsgálatára, az arany számolására
használták, általában kemény fából készült, hosszú nyelű, széles, lapos
fej kialakítással rendelkező lapát, melynek belső felét feketére
égették, hogy az így kialakuló szín és a barázdák megkönnyítsék az arany
nézését és számolását.
Aranymosó tál, (kézi szérke, himbáló, választó):
Általában fából készült, kicsinyített ladik formájú, görbe aljú,
hosszúkás edény, melynek végén fogantyú segíti a használatát, hasonlóan a
lapáthoz ezt is kiégették a jobb hatásfok érdekében.
Nagyjából 50-70 cm hosszú, (de tudunk ennél sokkal hosszabb edényekről is), és 15-20 cm szélesek lehettek.
Használatát tekintve alkalmas volt az arany számolására,
de a helyszíni végső dúsítást is el lehetett vele végezni.
(Ezen szérke használatáról autentikus bemutatót láthatsz ITT)
(Ezen szérke használatáról autentikus bemutatót láthatsz ITT)
A modern típusok az amerikai trendet követve, ma már inkább tányér alakot formáznak.
Aranyász talicska:
Az ismert talicskánál szélesebb kerekekkel szerelt masszív szerkezet,
hogy a nehéz terepen is könnyebben lehessen vele szállítani a fövenyt,
mert a dúsulás sokszor méterekre van a víz aktuális szintjétől.
Nádfal (lésza):
Szeles, illetve nagyon erős napsütéses időben állították az aranymosó
pad mellé ezt az egyszerű felépítésű, általában nádból készített, könnyű
szerkezetű falat, hogy a merített vizet egyenletesen önthessék, és a
dolgozó aranyászt óvja a naptól, széltől.
Aranymosó pad (szér):
A munka oroszlán részét végző szerkezet, mely deszkákból eszkábált,
átlagosan 60-80 cm széles és 1,5 méter hosszú lapos fenekű, alacsony
oldalfalú vályú volt lényegében, melyet használat előtt beáztattak, hogy
a deszkák között ne szökjön el a víz, majd leggyakrabban a helyszínen
talált vastagabb ágakból 3 lábat szúrtak neki a parton, kettőt az
emberhez közelebbi, egyet a víz felőli része alá, így könnyedén
beállíthatták annak dőlésszögét. Némely leírásból tudjuk, hogy a felső
részhez sokszor szimmetrikus Y alakú ágat is használtak, s annak
döntésével állították a padot egyenesbe.
Sóder rosta (saroglya):
A pad felső részére helyezve, ez szolgált a durva kavicsok
eltávolítására, valamint csökkentette a padra jutó szemcsék méretét,
amolyan előosztályozó szerepe volt. Az ide felpakolt sódert, homokot
mosták vízzel, majd öblítés után csak lefordították a padról és
elszórták a benne maradt kavicsokat, egyebeket.
Alatta vékony bádoglemez volt, hogy megvezesse a lecsorgó zagyot, és egyenletesen jusson a posztókra.
A műanyagok megjelenésével a rosta alatti területet vastag nylon/PVC anyaggal borították,
és csak ez után tették fel fedésben a posztót.
További jótékony hatása a lemezzel, vagy műanyaggal borított rosta alatti terültenek, hogy megnöveli a posztók élettartamát, emellett a felszínén a zagy jobban eloszlik a pad széltében, valamint elkezdődik egy fajsúly szerinti rendeződés is, ami elősegíti a szemcsék mihamarabbi befogását, csapdába ejtését.
A műanyagok megjelenésével a rosta alatti területet vastag nylon/PVC anyaggal borították,
és csak ez után tették fel fedésben a posztót.
További jótékony hatása a lemezzel, vagy műanyaggal borított rosta alatti terültenek, hogy megnöveli a posztók élettartamát, emellett a felszínén a zagy jobban eloszlik a pad széltében, valamint elkezdődik egy fajsúly szerinti rendeződés is, ami elősegíti a szemcsék mihamarabbi befogását, csapdába ejtését.
Víz merítő edény (meringülő/köpőce):
Hosszú nyelű, öblös, korsóhoz hasonlító fejvégű, mély, néhány liter
űrtartalmú edény, melyet vízzel megmerítettek és a saroglyára halmozott
fövenyt öblítették át illetve mosták le vele. Legtöbbször bodzafából
vájták ki, ma már nagyobb konzervdobozt, kisebb műanyag vödröt
használunk helyette nyélre rögzítve.
Aranyfogó posztó:
4-6 darab (de vannak területek, ahol sokkal többet használtak), a padnál
szélesebbre vágott, a pad hosszának körülbelül 1/5-e hosszú darabokból
álló teríték (a hossz a darabszám növelésével módosulhat), melyet
megnedvesítve a bevizezett padra terítettek oly módon, hogy mindig a pad
aljától kezdték, és a következővel az előző tetejét (néhány cm)
lefedték, átfedésben rakták egészen a pad tetejéig, később a
bádoglemezig, vagy műanyag lapig, így megakadályozták, hogy az arany
elszökhessen a posztók között, alatt, miközben lezúdul a zagy.
Anyagával kapcsolatban megoszlanak a vélemények,
de az egyik legjobb az biztosan a durva szövésű gyapjú,
színe általában sötét, amennyiben lehetőség van rá zöld, vagy kék.
de az egyik legjobb az biztosan a durva szövésű gyapjú,
színe általában sötét, amennyiben lehetőség van rá zöld, vagy kék.
Sok helyen előkerül, hogy a katonai posztókabát anyaga a legjobb, legtartósabb.
Ma legtöbben lópokrócot használunk, vagy gyapjúszőttest.
(Fennmaradt feljegyzésekből tudjuk, hogy eleink posztót sem használtak,
csupán a pad fa anyagát rovátkolták be, és ezek szolgáltak az
aranyszemek csapdájául.
A rovátkolt paddal a mosás gyorsult, de a kihozatal elmaradt a posztós borítású padokétól.
Ma már ezt a technikát bordás gumiszőnyeggel helyettesítjük, és szvíttyúval juttatjuk a vizet egyenletesen a felszínére.
Ma már ezt a technikát bordás gumiszőnyeggel helyettesítjük, és szvíttyúval juttatjuk a vizet egyenletesen a felszínére.
Aranymosó teknő (sajtár):
A telítődött posztók lemosására szolgált. Vízzel megtöltve ezekben
öblögették a posztó szálai között fennakadt nehéz ásványokat és az
aranyat, majd a posztókat visszaterítették a padra.
A teknőből a vizet óvatosan leöntötték, és a kézi szérkében dúsították tovább,
vagy víz alatt, higannyal elkeverve (amalgámozás)vonták ki a fekete sűrítményből az aranyat.
vagy víz alatt, higannyal elkeverve (amalgámozás)vonták ki a fekete sűrítményből az aranyat.
A zagytól megtisztított amalgámot bőrbe, vagy sűrű szövetbe téve
kicsavarták, a felesleges higanyt visszagyűjtötték, és a megmaradó
aranycipót kiégetve (a maradék higanyt elpárologtatva) nyerték végül a
tisztított aranyat.
Ezt ma már senkinek nem javasoljuk, rengeteg infó fellelhető, hogyan lehet vegyszerek nélkül magas tisztaságú aranyhoz jutni.
Égetőkanál
Leginkább egy merőkanálra emlékeztet,
de annál hosszabb nyéllel ellátott, (hogy minél messzebbről lehessen
használni, hiszen a higanygőz MÉREG!) és kisebb fejjel rendelkezett,
általában vasból.
Ebben égették ki a foncsorítás után keletkezett aranycipót.
Ugyanerre alkalmaztak egyszerű konzerves dobozt, de még kivájt téglát is.
A higany sejtméreg, rendkívül mérgező nehézfém, már gőzei is maradandó károsodást okozhatnak!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése